Friday, April 24, 2009

Kedudukan Sayyidina Abu Bakar RA di sisi Syiah


Satu minggu ni aku tak sempat nak buka laman blog ummu abiha, utk berborak dengan 'rakan-rakan' aku yang tak jemu-jemu 'mendidik' dan 'mengajar' aku tentang 'perjuangan' diorang dalam memartabatkan mazhab ahlul bayt di Malaysia nie. maklum la, exam final aku sebelum abis UM (nie tinggal tiga paper ja lagi sama2 doakan la kejayaan kita suma).

Insya Allah lepas exam nie maybe aku akan aktif balik kot (tunggulah kemunculanku 'rakan2' sekalian). sebelum start exam baru nie aku sempat berborak ngan sorang 'rakan', nickname dia Hadi (orang diberi petunjuk). cara berborak tu macam orang berpengetahuan tinggi la. sebelum mulakan dialog biasanya aku akan timbulkan satu isu dulu. hari tu aku sebutkan satu ayat al-quran, surah al-taubah ayat 40:

"Jikalau kamu tidak menolongnya (Muhammad) maka sesungguhnya Allah telah menolongnya (yaitu) ketika orang-orang kafir (musyrikin Mekah) mengeluarkannya (dari Mekah) sedang dia salah seorang dari dua orang ketika keduanya berada dalam gua, di waktu dia berkata kepada temannya: "Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah beserta kita, Maka Allah menurunkan ketenangan-Nya kepada (Muhammad) dan membantunya dengan tentara yang kamu tidak melihatnya, dan Allah menjadikan seruan orang-orang kafir itulah yang rendah. Dan kalimat Allah itulah yang tinggi. Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana." (boleh check sendiri dlm al-quran...huhu).

keypoint dlm ayat tu berbunyi " ketika dia (Muhammad SAW) berkata kpd sahabatnya (Abu Bakar RA): jangan kau sedih, Allah bersama2 kita".

Lalu datanglah bermacam-macam komen tentang ayat tu. antaranya diorang kata ayat tu tak sebut nama sapa2 (tak sebut nama Abu Bakar pun). lalu aku tanya dia, sama ada diorang terima tafsiran ayat al-quran drpd hadis atau tidak? sebelum dia jawab aku jawab dulu, "tentulah terima, sebab kalau hanya berdasarkan ayat zahir dari quran saja, tentu ayat pasal ahlul bayt diorang jugak akan terjejas (klu berdasarkan zahir ayat surah al-ahzab ayat 33 semata, tentu dimaksudkan adalah ummul mukminin, jd diorang datangkan hadis2 yg mengelirukan masyarakat ttg ahlul bayt diorang nie).

disambung cerita, aku pun keluarkan hadis sahih muslim (kitab fadhail al-ashab, no. 1621) tentang jaminan nabi kpd Abu Bakar masa dlm gua. tak abis isu nie dia tukar isu lain pulak (mmg pakar belit). Pastu dia tnya sebab apa dalam ayat tu Allah sebut "Maka Allah menurunkan ketenangan-Nya kepada (Muhammad) dan membantunya" apasal ayat ni sebut Allah bersama nabi sorang, bukan dengan abu bakar? memang isu yg dibangkit tu agak bodoh sebab walaupun tak disebutkan Allah bantu abu bakar sekali pun, kurang2 ada sebut jugak jaminan nabi Allah bersama baginda dan Abu Bakar (daripada nama ayatullah langsung tak disebut dlm ayat tu, klu nak ikut ayat bodoh aku laa).

lepas tu si Hadi ni tak puas hati lagi, dia bangkit isu lain plk (yg tu aku suka sebenarnye...hehe). dia bagi aku hadis:

"Rasulullah SAW berkata mengenai para Syuhada Uhud “Aku bersaksi untuk mereka”. Abu Bakar As Shiddiq berkata “Wahai Rasulullah, Apakah kami bukan saudara-saudara mereka? Kami masuk Islam sebagaimana mereka masuk islam dan kami berjihad sebagaimana mereka berjihad”. Rasulullah SAW berkata “Ya, tapi Aku tidak tahu Apa yang akan kamu lakukan sepeninggalKu”. Abu Bakar menangis sejadi-jadinya dan berkata ”Apakah kami akan benar-benar hidup lebih lama daripada Engkau!”

Dia tanya aku pasal hadis nie. tujuannya nak kelirukan aku la. kononnya nabi pun tak tau apa yang Abu Bakar dan sahabat2 lain buat (maksudnya rasulullah pun tak jamin sahabat2 nie). Mmg ayat nie menampakkan Rasulullah mcm tak bagi jaminan kat sahabat2 lain tp satu perkara perlu diingat, Abu Bakar bertanya mewakili suma sahabat lain yg turut serta dalam perang uhud termasuk la bapak munafiq Abdullah bin Ubay yg join perang tu, so rasulullah tak boleh la nak bagi jaminan untuk suma orang sebab geng munafiq pun join perang gak. tapi untuk sahabat2 yg khusus (mcm Abu Bakar RA, Umar RA, Uthman RA, Ali RA, Ammar RA, dan lain-lain sahabat) Rasulullah sebut tentang kedudukan mereka yg dimuliakan oleh Allah secara khusus (baca kitab fadhail al-ashab sahih muslim dan bukhari).


Tapi bukan tu yg aku jawab kat dia sebenarnya (crita panjang2 pun diorg bukan bleh terima pun). apa yg aku jawab? hehe, aku tnya dia menggunakan ilmu qawaid tafsir, "hadis tu ayat zahir, nas, mufassar atau muhkam?" terus dia pening (yg depa tau ayat muhkam dgn mutasyabih ja). dia tnya aku, " pada pandangan saudara?". aku pun jawab la, "saya yg tanya dulu so saudara jawab dulu. klu saudara kata "tak tau" baru saya bagi tau". teruslah dia berfikir dan berfikir dan berfikir sampai sekarang. time tu aku gelak kaw2 punya...hahaha.

kesimpulannya di sini, golongan syiah kena buat postmotem (broken english). plan camna nak 'meramaikan' lagi ulama mereka dalam bidang usul fiqh pulak untuk menangkis serangan golongan yg didakwa mereka "nasibi" nie (berjaya ka depa? itu aku tak tau...huhu).

bukan apa, kena ta'dib sikit (ayat kelas hudud) depa supaya mengkayakan lagi idea utk berhujah (asyik pakai modal sama ja).

banyak lagi yg kami bincangkan, tentang keutamaan Abu Bakar dan sahabat2 lain RAhum dan tentang Aisyah RA tp tak sempat aku nak tulis dalam nie (maybe aku tulis lain masa, insya Allah).

lepas tu internet memutuskan dirinya dan aku tak dapat nak borak lagi dengan 'rakan2' aku tu....(sedihnya, huhu).

mudah-mudahan umat Islam lebih menghargai pengorbanan para sahabat terutamanya Sayyidina Abu Bakar RA dalam membela Rasulullah ketika baginda di keji dan dihina oleh puak musyrikin makkah. kenangkan jasa beliau yg sanggup mengorbankan diri, harta dan masa beliau untuk agama Allah. siapa yg mula2 percaya dan yakin dgn peristiwa isra' dan mi'raj baginda kalau bukan beliau? banyak lagi jasa beliau yg tak terungkap di sini (balik baca sirah). Rasulullah SAW bersabda:

"seseorang yg hartanya dan persahabatannya paling dekat dgnku adalah Abu Bakar" [muslim:1622; bukhari:3904]

mudah-mudahan Allah SWT menggolongkan kita dalam golongan ini.
Allahumma salli 'ala Muhammad wa 'ala aalihi wasahbihi wa sallam

No comments:

Post a Comment