Sunday, April 26, 2009

Petikan tentang Syiah dari Utusan yang siarkan oleh seorang ustaz

Aku ada terbaca satu artikel daripada seorang wartawan Utusan Malaysia, Helmi Mohd. Foad yang disiarkan oleh seorang pegawai JAKIM, tentang cinta agama & ahli bayt.
Aku memang respect ustaz ni sebab siri-siri kuliah dia yg sebelum ni aku memang minat. dia memang seorang yang fasih dalam penyampaian, dengan ayat al-quran dan hadis serta naqalat drpd para ulama silam.

Bila ada student UM kata mcm2 pada dia, aku tak percaya sbb siapa la kita nak pertikaikan org alim. Jadi aku mmg tak puas hati bila org kutuk dia. tapi segala-galanya mcm hilang bila aku baca petikan artikel dari blog dia tentang tajuk tu. Antara petikan itu adalah seperti berikut:

"Jadi wajarkah kita tidak mempunyai secebis rasa sedih meskipun tidak beremosi bila mengenangkan sejarah hitam itu. Ketika Hussin menyaksikan dengan matanya, Ali Akbar dipanah dalam keadaan tekaknya kering kehausan. Tidak cukup itu, bayi kecil, Ali Asghar yang merengek-rengek perlukan air tetapi panah pula yang dilayang ke tubuhnya. Bagi mereka yang begitu rapat dengan sejarah itu, emosinya membuak-buak, linangan air mata tidak dapat dibendung. Kadang kala kerana faktor budaya setempat, ada yang terdorong melukakan badan mereka, mungkin ingin merasai penderitaan Hussin dan keluarganya".

dalam petikan yg lain:

"Namun wajarkah mereka yang dikatakan sebagai pengamal bidaah itu dihapuskan dan dihalalkan darah mereka dengan aksi letupan bom sebagaimana sering terjadi di Pakistan dan juga Iraq apabila golongan Syiah beramai-ramai keluar menyambut Asyura secara terbuka selepas puluhan tahun dihalang rejim Saddam Hussein. Seharusnya umat Islam kini tidak lagi dibebankan dengan pertelingkahan sejarah lama. Ketika ada yang marah kerana sambutan Asyura, sebenarnya Karbala moden sedang berlaku dan Asyura terus menangis".





ada tak persamaan antara kedua-dua golongan ini dari segi ritual mereka?
tepuk dada tanya iman....


Cerita yg dibawakan tadi sebenarnya ada pengaruh syiah (klu tak silap aku). aku tak nak tuduh beliau apa2, cuma apa yg aku nak komen adalah sambutan Karbala adalah BID'AH DHALALAH YG JELAS!!! ia jelas bertentangan dgn uruf dan maslahah ummah. Mana tidaknya, melukakan badan, menetak kepala dengan bilah parang sampai darah2 tak sesat lagi? hanya org yg tak waras saja yg sokong perbuatan depa ni (tak dak niat nak kondem sapa2).

Hadis nabi menyebut (lebih kurang): "tidak ada mudarat dan dimudaratkan" (nak tau lebih lanjut bleh pi berguru ngan Dr. Ridzuan Ahmad, pensyarah aku subjek uruf dan maslahah, 3 jam kredit saja).


Apa yg ingin dibuktikan oleh puak Syiah sebenarnya? Ada mesej sebenarnya. mereka ingin menunjukkan protes terhadap pembunuhan Sayyidina Hussein RA yg dilakukan oleh diorang sendiri. (tak ke gila namanya tu, sendiri bunuh sendiri marah).

Buktinya disebut dlm hadis sahih Bukhari, Ibn Umar RA pernah ditanya oleh gerombolan dari Iraq (tak tau la depa ni masa tu b'tanya dgn sikap taqiyyah ke tidak), depa tanya: apa hukumnya bunuh lalat dlm keadaan ihram haji. nak tau apa Ibn Umar jawab? simple ja dia jawab:

"Mengapa orang Iraq (masa tu Syiah tak dak nama komersial lg) bertanya ttg pembunuhan lalat, padahal mereka telah bunuh al-Hassan cucu Rasulullah SAW? sedangkan nabi pernah bersabda, "al-Hassan dan al-Hussein adalah buah hatiku di dunia ini" (sahih Bukhari, kitab fadhail al-ashab, no. 3753).

Kesimpulannya, isu Karbala adalah tindakan rifleksi drpd kesan sakit otak yg kritikal golongan Syiah dan tanpa pikir dua kali diorang ni bertindak seperti penganut Hindu menyambut Kavadi utk melepaskan geram pada diri sendiri. hari ni diorang pukul diri sendiri, esok diorang pukul sapa pulak? mungkin kita suma golongan sunni jadi mangsa (tak mustahil akan berlaku).

Adakah mereka ini patut dibiarkan berterusan begitu? jawapannya tentulah tidak boleh dibiarkan. kita cuba sedaya-upaya nasihatkan mereka drpd melakukan perbuatan tersebut (walaupun hakikatnya depa ni takkan terima) dan klu degil gak pemerintah bleh la guna cara kekerasan (klu kat Iraq sana cmna plk?) laksanakan hukum hudud utk pengamal ajaran sesat ni (hukum bunuh jika mereka tidak mahu bertaubat setelah diberi peluang oleh pemerintah).

aku pun malas nak berleter panjang, Syi'ahkah anda? tepuk dada tanya iman.

3 comments:

  1. tulisan tu ditulis oleh wartawan Utusan Syiah Helmi Mohd Fuad. dicedok isinya oleh ustaz JAKIM tu dan ditukar tajuknya bagi menampakkan dirinya juga seorang Syiah. Kini terzahir kesemuanya.

    ReplyDelete
  2. biarlah..sapa selesa dgn syiah ikutlah syiah,sapa selesa dgn sunni ikutlah sunni.dah letih nak pikir2.lama2 jd gila isim.Rasulullah pernah bersabda,'umatku di akhir zaman akan berpecah belah'ketika hampir wafatpun Rasulullah begitu risaukan umatnya."ummati..ummati..ummati"(terasa rindu dgn Rasulullah)

    ReplyDelete
  3. Syiah akan guna alasan "perkara ini khilaf" sedangkan syiah adalah agama yg lain

    ReplyDelete