Sunday, January 23, 2011

Keutamaan Sifat Para Sahabat (Radhi Allahu ‘anhum).

Sememangnya Allah SWT telah memuliakan hamba-hambaNya yang beriman dengan darjat yang tertinggi dan teristimewa. Tanda-tanda Allah SWT memuliakan hamba-hambaNya ini adalah, diberikan nikmat Iman dan nikmat Islam kepada mereka. Antara mereka adalah golongan anbiya’(nabi-nabi), syuhada’(pejuang2 syahid) dan solihin(orang2 soleh).
Para Sahabat radhi Allahu anhum adalah golongan manusia yang terpilih dari kalangan orang2 yang soleh. Mereka adalah pencinta agama yang ikhlas dan taat. Mereka menjadi pendamping setia kepada Rasulullah SAW, membenci kekufuran, mencintai keimanan. Kehidupan mereka di dunia sangat zuhud dan sangat ghairah kepada kehidupan akhirat. Keberadaan mereka telah dijanjikan oleh Allah SWT sejak dari zaman nabi Musa AS di dalam kitab taurat dan di zaman Nabi Isa AS dalam kitab Injil. Merekalah sebenar-benarnya pembela ISLAM. Sebagaimana yang terungkap di dalam surah al-Fath ayat 29:

 مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَاناً سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْراً عَظِيماً

Maksudnya: “Nabi Muhammad (s.a.w) ialah Rasul Allah; dan orang-orang yang bersama dengannya bersikap keras dan tegas terhadap orang-orang kafir (yang memusuhi Islam), dan bersikap kasih sayang serta belas kasihan kasihan sesama sendiri (umat Islam). Engkau melihat mereka tetap beribadat rukuk dan sujud, Dengan mengharapkan limpah kurnia (pahala) dari Tuhan mereka serta mengharapkan keredaanNya. Tanda yang menunjukkan mereka (sebagai orang-orang Yang soleh) terdapat pada wajah mereka dari kesan sujud (disebabkan ibadat mereka yang ikhlas). Demikianlah sifat mereka yang tersebut di dalam Kitab Taurat; dan sifat mereka di dalam Kitab Injil pula ialah: (bahawa mereka diibaratkan) sebagai pokok tanaman yang mengeluarkan anak dan tunasnya, lalu anak dan tunasnya itu menyuburkannya, sehingga ia menjadi kuat, lalu ia tegap berdiri di atas (pangkal) batangnya dengan keadaan yang mengkagumkan orang-orang yang menanamnya. (Allah menjadikan sahabat-sahabat Nabi Muhammad, s.a.w dan pengikut-pengikutnya kembang biak serta kuat gagah sedemikian itu) kerana ia hendak menjadikan orang-orang kafir merana dengan perasaan marah dan hasad dengki - Dengan kembang biaknya umat Islam itu. (dan selain itu) Allah telah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari mereka, keampunan dan pahala Yang besar”.


Berkata Ibnu Mas’ud (radhi Allahu anhu): “Sesungguhnya Allah SWT menilik ke dalam hati2 para hambaNya maka dia telah memilih Muhammad SAW dan mengutus baginda dengan risalahNya dan memilihnya berdasarkan ilmuNya (yang Maha Luas). Kemudian Dia menilik ke dalam hati manusia2 selepas baginda maka Dia memilih Para Sahabat (Radhi Allahu ‘anhum) untuk baginda lalu menjadikan mereka penolong2 agama dan pembantu rasulNya. Oleh itu, sesuatu yang dilihat baik oleh orang2 yang beriman, maka ia adalah baik di sisi Allah SWT. Sebaliknya, sesuatu yang dilihat buruk oleh orang2 beriman maka ia adalah buruk di sisi Allah SWT[1]”.
Saidina Ali (Radhi Allahu anhu) menggambarkan perihal Para Sahabat (Radhi Allahu ‘anhum) melalui ungkapan beliau[2]: “Demi Allah! Sesungguhnya aku telah melihat Para Sahabat Muhammad SAW di mana aku tidak melihat apa-apa pun pada hari ini yang menyerupai mereka. Mereka berpagi-pagi di dalam keadaan pucat. Rambut yang tidak terurus dan berpakaian berdebu di mana terdapat tanda hitam bagaikan kepala lutut anak kambing di antara dua mata mereka[3]. Mereka menghabiskan waktu malam dengan sujud dan rukuk (sibuk mengerjakan tahajjud) membaca kitab Allah (al-Quran) lalu mereka mendapat kerehatan[4] di dalamnya di antara dahi dan tapak kaki mereka[5]. Mereka berpagi-pagi dengan berzikir kepada Allah di mana keadaan mereka di waktu itu seumpama pokok yang ditiup oleh angin dan bercucuranlah air mata mereka sehingga membasahi pakaian mereka. Demi Allah! Sesungguhnya kaum yang ada sekarang menghabiskan waktu malam mereka di dalam keadaan lalai”.
Jelaslah bahawa, kehidupan yang ditempuhi mereka sangatlah zuhud dan kecintaan mereka kepada kemewahan dunia sangat sedikit sekali. Berbeza dengan kita yang terlalu banyak cintakan dunia dan kebesaran2 dunia menanah di dalam hati kita sehingga menjadi penyakit al-wahnu yang menakutkan[6]. Kerunsingan mereka yang tinggi terhadap akhirat serta pandangan yang jauh di dalam menyebarkan Islam dan kebaikannya ke seluruh alam memang tiada tolak bandingnya.
Menurut Syeikh Abu al-Hassan Ali an-Nadawi, umat Islam hari ini lebih terpengaruh dengan cerita2 mengenai ahli zuhud, para masya’ikh mereka, dan para awliya’ muta’akhkhir. Lantas, hari ini dipenuhi dengan kisah2 tentang keramat para wali dan hikayat2 yang tidak bersumber. Manusia mula terpengaruh dengan kisah dongengan sehinggakan majlis2 nasihat, khutbah, pelajaran dan lembaran kitab hanya dipenuhi dengan hikayat seperti itu.
Renungilah firman Allah SWT dalam surah an-nisa’ ayat 115:

 وَمَن يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَى وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّى وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَسَاءتْ مَصِيراً

Maksudnya: “Dan sesiapa yang menentang (ajaran) Rasulullah sesudah terang nyata kepadanya kebenaran pertunjuk (yang dibawanya), dan ia pula mengikut jalan yang lain dari jalan orang-orang yang beriman, Kami akan memberikannya kuasa untuk melakukan (kesesatan) yang dipilihnya, dan (pada hari akhirat kelak) Kami akan memasukkannya ke dalam neraka jahanam; dan neraka jahanam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali”.
Sabda Rasulullah SAW:
أصحابي كالنجوم بأيهم اقتديتم
Maksudnya: “Sahabatku umpama bintang-bintang, sesiapa sahaja yang kamu ikut kamu akan diberi petunjuk”[7].
Maka janganlah terlalu mudah untuk menghina para sahabat tidak kiralah samada Abu bakar, atau Umar, Utsman dan Ali (Radhi Allahu ‘Anhum). Mereka semua berada di kedudukan yang mulia. Seharusnya kita menjadikan mereka sebagai contoh teladan.


[1]Hilyah al-Awliya’ karangan Abu Nu’aim, j. 1, hlm. 375. Juga disebut oleh al-Bazzar di dalm Al-Kabir dan al-Hakim di dalam Mustadrak beliau. Diriwatkan juga oleh Ahmad di dalam musnadnya dengan isnad yang sahih dari perkataan Ibn Abbas. Di dalam Al-Istii’aab karangan Ibnu Abd al-Barr, j. 1, hlm. 6, tanpa menyebut: “dan sesuatu yang dilihat baik oleh orang2 beriman…..” hingga akhir.
[2] Al-Bidayah wan-Nihayah, Al-Hafiz Ibnu Katsir, j. 8, hlm. 6
[3] Menunjukkan kuatnya ibadat para sahabat di waktu malam (tahajjud) sehingga menjadi pucat dan berbekas dahi mereka.
[4] Kanz al-‘Ummal, Al-Multaqa al-Hindi, j. 8, hlm. 219
[5] Para Sahabat memperoleh ketenangan (sakinah) di dalam tahajjud mereka.
[6] Menurut satu hadis, al-wahnu membawa maksud cintakan dunia, takutkan mati.
[7] Jam’ul Fawa’id, , j. 2, hlm. 201

No comments:

Post a Comment